peťo bondra skončil kariéru, svet ako sme ho poznali doteraz, skončil. nový svet trvá 3913 dní

Nostalgia, apríl 2010



Aprílový program FK Nostalgia

07.4. st BOŽSKÝ Paolo Sorrentino, Tal./Fr., 2008 (mimoriadne predstavenie!)
09.4. pi KAWASAKIHO RŮŽE Jan Hřebejk, ČR, 2009
12.4. po ANDREJ RUBLEV Andrej Tarkovskij, Rus., 1966
14.4. st GOMORA Matteo Garrone, Tal., 2008
16.4. pi LOUISE-MICHEL Benoit Delépine a Gustave Kervern, Fr., 2008
19.4. po SOLARIS Andrej Tarkovskij, Rus., 1972
21.4. st HLAD Steve McQueen, Brit./Ír., 2008
23.4. pi DYCH Kim Ki-duk, Kórea, 2007
26.4. po ZRKADLO Andrej Tarkovskij, Rus., 1975
28.4. st REQUIEM ZA SEN Darren Aronofsky, USA, 2000
30.4. pi IMAGINÁRIUM DR. PARNASSA Terry Gilliam, Fr./Brit., 2009

V Nostalgii premiéra filmu Božský i profil Tarkovského

Aj v apríli sa všetci priaznivci kvalitného filmu môžu tešiť na zaujímavú programovú ponuku bratislavského Filmového klubu Nostalgia. Pokračovať bude nielen prezentácia kolekcie Európske kino, reprezentujúcej mnohotvárne podoby súčasného európskeho filmového umenia, ale na svoje si prídu i záujemcovia o klasiku, najmä pre ktorých je určený profil legendárneho ruského režiséra Andreja Tarkovského.

Mimoriadnym predstavením v rámci Európskeho kina bude uvedenie talianskeho filmu BOŽSKÝ, ktorý nie je v bežnej slovenskej distribúcii. Režisér Paolo Sorrentino vytvoril brilantný portrét „božského“ Giulia Andreottiho, kresťanského demokrata spájaného s mafiou, ktorý vstúpil na politickú scénu Talianska po vojne a dodnes z nej celkom neodišiel, ocenený Veľkou cenou poroty na MFF Cannes 2008.

V pestrej kolekcii súčasnej európskej kinematografie nebude chýbať ani najnovší film Terryho Gilliama IMAGINÁRIUM DR. PARNASSA, mysteriózna fantasy s hviezdnym hereckým obsadením (Heath Ledger, Johnny Depp, Jude Law, Colin Farrell, Tom Waits) o divadelnej skupine, vedenej doktorom Parnassom, ktorý sa prostredníctvom zmluvy s diablom stal nesmrteľným. Český film bude reprezentovať nová snímka Jana Hřebejka KAWASAKIHO RŮŽE, ktorá je v rámci českej i slovenskej kinematografie prvým celovečerným hraným filmom, ktorý sa venuje téme spolupráce s tajnou Štátnou bezpečnosťou za minulého režimu. Francúzska anarchistická čierna komédia o finančnej kríze LOUISE-MICHEL získala Cenu za scenár na MFF San Sebastian 2008 a Zvláštnu cenu poroty na MFF Sundance 2009. Bláznivá fraška je zábavným, absurdným, groteskným, cynickým, ale i ľudským filmom s mnohými bizarnými prekvapeniami. Britský film HLAD režiséra Stevea McQueena je skutočnou drámou z legendárnej severoírskej väznice Maze, kde sa v roku 1981 situácia medzi odsúdenými z radov IRA a dozorcami nebezpečne vymkla kontrole, ocenenou v roku 2008 Zlatou kamerou na MFF Cannes i Zlatým Hugom na MFF Chicago. Autenticky mrazivá freska GOMORA talianskeho režiséra Mattea Garroneho o cestách, akými neapolská mafia ovláda všedný život ľudí, bola ocenená ako najlepší európsky film roka i Veľkou cenou poroty na MFF Cannes 2008. Brutálne pravdivý film vznikol podľa bestselleru novinára Roberta Saviana, ktorý žije od vydania románu pod ochranou polície.

Novátorske diela jedného z najvýznamnejších moderných ruských i svetových režisérov, básnika obrazov Andreja Tarkovského, ktorého krédom bolo: „Umenie existuje výhradne preto, aby naprávalo svet...“, mali vždy hlboké filozofické zázemie. Tarkovského filmy vychádzali z mystiky a tragiky ľudskej existencie – svojich hrdinov zobrazuje v krízových momentoch bytia a pátra po prameňoch ich viery. Nostalgia ponúkne v rámci profilu tohto fenomenálneho tvorcu jeho tri vrcholné diela. Jedno z najväčších umeleckých diel v dejinách kinematografie ANDREJ RUBLEV je Tarkovského nadčasovou výpoveďou o duchovnej sile a o prameňoch nezničiteľnej tvorivej energie. Historická freska o veľkom maliarovi ikon je originálnym povahopisom Ruska 15. storočia, približujúcim životný štýl stredovekej ruskej spoločnosti, i režisérovým zamyslením sa nad poslaním umelca v spoločnosti a zmyslom umeleckej tvorby. V mnohovýznamovom diele, nakrútenom na motívy rovnomenného filozofického sci-fi románu Stanislawa Lema SOLARIS, rieši Tarkovskij otázky zmyslu života a hraníc poznania tvárou v tvár neznámej mimozemskej civilizácie. Existenciálne podobenstvo, ktoré získalo Cenu poroty na MFF Cannes 1972, dodnes strháva vizuálnou pôsobivosťou a emocionálnou krehkosťou, s akou pojednáva o „veciach kozmických i pozemských“. Najosobnejšie dielo tohto geniálneho tvorcu ZRKADLO je filmovou kompozíciou umeleckých obrazov minulosti, utkanou zo snov, náznakov, asociácií a metafor. Hrdina filmu, 40-ročný Alexej, hľadá v tomto príbehu sám seba a svoju minulosť. Tarkovského duševné obnaženie a sebaspytovanie je nielen návratom do idylickej krajiny detstva, ale i autorovým súdom svedomia, cestou k očisteniu utrpením.

Aprílový program Nostalgie doplnia snímky dvoch z najuznávanejších mimoeurópskych autorských filmárov súčasnosti: sugestívne REQUIEM ZA SEN nezávislého amerického režiséra Darrena Aronofského, ktorého strhujúca dráma štyroch ľudí, ktorí prepadnú závislosti na návykových látkach, prináša na plátno poéziu poníženia a utrpenia – a symbolický DYCH v réžii najznámejšieho súčasného kórejského tvorcu Kim Ki-duka, ktorý vo svojej najnovšej poetickej dráme o životných vydedencoch, ktorými sú mladá výtvarníčka, žijúca prázdny život v luxusnom dome po boku ľahostajného manžela, a trojnásobný vrah, čakajúci v cele na smrť, pojednáva o kríze partnerských vzťahov.

txt by andrej
Wed, 07/04/2010 22:47

bookmark

+delicious
+vybrali.sme.sk

Dopíšte poznámku