peťo bondra skončil kariéru, svet ako sme ho poznali doteraz, skončil. nový svet trvá 3585 dní

related
archiv

Mať priveľké očakávania je naivné

rozhovor s Paľom Hubinákom
Skupina Veneer na seba upozornila uplynulú jar debutovým albumom Light - vydaným v Českej republike na značke Escape. Momentálne sa o tomto talentovanom triu z Trnavy (Paľo Hubinák, Daniel Bihány a Simona Danielová) hovorí najmä preto, že sa prekvapujúco objavili medzi kontroverznými nomináciami na Slovenské výročné hudobné ceny Aurel 2003. Veď v kategórii Album roku sú nominovaní spolu s IMT Smile a Jana Kirschner. Prinášame rozhovor s lídrom skupiny Veneer - Paľom Hubinákom.

ZIONMAG: Veneer má dve nominácie Aurel 2003 (kategória Objav roka a Album roka). Aká je podľa Vás reálna šanca na úspech?

Paľo: Za priveľmi reálne sme nepovažovali ani nominácie. Menej veselá hudba, ktorá "nechce vrátiť lásku...", v rádiách nemá veľký priestor. Nemá teda ani šancu dostať k širšiemu publiku. Možno trochu neskromne sme očakávali nominácie v okrajových kategóriách, akými sú Zvuk alebo Producent... Ak mám odpovedať priamo, tak si myslím, že porota dostane rozum a prekvapenie sa konať nebude. Tieto moje vyhlásenia ale neznamenajú, že Aurel pre nás nič neznamená! Samozrejme by nás to potešilo.

ZIONMAG: Máte pocit, že vaši spolunominanti by si víťazstvo zaslúžili viac, alebo "dostať rozum" znamená pre porotu siahnuť po istote?

Paľo: Ťažká otázka. Nejde o zásluhy, toho by som sa nebál :-). Ale ak mám vychádzať zo súčasnej situácie, ktorú filtrujem svojimi skúsenosťami, tak neviem, čo by "získali", ak by sme vyhrali my. Sme prevažne anglicky spievajúca kapela, ktorej sa viac darí v Česku, a tak by sa mi zdalo naivné - mať priveľké očakávania.

ZIONMAG: Boli ste pozvaní hrať naživo na udeľovanie cien Aurel 2003?

Paľo: Dnes je pondelok - 23.02. a doposiaľ nás nikto nekontaktoval.

ZIONMAG: (Pri doterajších skúsenostiach by sa z toho dalo mnohé dedukovať). Váš dlho odkladaný debut Light je už rok starý. Ako sa mu darilo? Máte nejaké referencie od vydavateľstva Escape?

Paľo: Samozrejme, že sme sa napočúvali množstva názorov, či už takých alebo opačných. "ale toto je šoubyznis, bejby" a tu rozhodujú čísla, ktoré my už veľmi neovplyvníme. Escape je pravdepodobne spokojné, lebo nám doposiaľ vyčítané nič nebolo a nominácie na Aurela sú pre vydavateľstvo vždy príjemnou záležitosťou.

ZIONMAG: Čím to je, že na Slovensku boli menej priaznivé kritiky na Light ako v Česku?

Paľo: Nechcem to priveľmi rozoberať, pretože sa to vždy otočí proti mne a vyznie to - akože sa sťažujem. Ale keď už sa mám nejako globálne vyjadriť, tak v prvom rade je v Česku viac možností - ako prezentovať aj menej mainstreamovú hudbu. Jednak sú tam najmenej dve rozhlasové stanice, ktoré sa o to snažia, je tam viacero hudobných časopisov a v neposlednom rade aj ľudí, ktorí túto hudbu vyhľadávajú. To má za následok to, že sa hudba lepšie šíri a ľudia sú tak aj otvorenejší novinkám. Ak u nás čítam na fórach názory ľudí, ktorí vedú premúdrelé reči o slovenskej hudobnej scéne, tak sa vždy iba usmejem, pretože mi je jasné, že si nedali ani len tú námahu po menej známych skupinách pátrať. Stálo by ich to asi viac námahy.
ZIONMAG: Aký význam by potom mohla mať pre slovenského hudobného poslucháča existencia TV relácie Metro, kde ste účinkovali hneď v jej druhom vydaní?

Paľo: Ak si niekto, koho alternatíva nezaujíma, v noci omylom prepne program a objaví sa tam dajaký klip, či koncert, tak ho to môže zaujať a obohatiť. Tých skúsenejších, ktorí cielene túto reláciu vyhľadávajú, to môže utvrdiť v ich názoroch na rozoberanú tému, alebo dať podnet k debate na inet fórach. Každá snaha o reláciu, ktorá je o hudbe (a nejde o hitparádu), je pozitívna. A ak sa jedná navyše o akúsi "alternatívnu hudbu", tak je vždy vítaná. Jediným problémom relácie Metro by mohla byť len snaha o príliš široký kultúrny záber. To by mohlo niektorých ľudí odradiť od sledovania. Ale to už je na tvorcoch.

ZIONMAG: Zdá sa, že tunajšie hitparády nemajú práve dobrý kredit. Na vašom debute sa nachádzajú aj dve slovenské skladby. Nebolo vaším pôvodným zámerom uspieť aj na domácom poli? Alebo to bol zámer vydavateľstva?

Paľo: Zámerom vydavateľstva je samozrejme získať naspäť investované peniaze, poprípade zarobiť dačo navyše. Keďže na vydavateľstvá je vyvíjaný tlak z rozhlasových staníc, aby sa vydávali slovensky spievaní interpréti - lebo inak sa v rozhlase hrať nebudú - tak sa snažia odporúčať skupinám ich rodnú reč. My sme na výber mali a umiestnenie dvoch slovenských skladieb na albume je naším rozhodnutím. Ale zavládlo rozčarovanie, keď prišla do vydavateľstva správa z jedného slovenského rádia, že Veneer hrávať nebudú, nakoľko už je to po slovensky a to už vraj nie je ono! To isté rádio predtým skuvíňalo nad našimi anglickými skladbami - že nie sú po slovensky.

ZIONMAG: Keď sa na to dnes pozriete v retrospektíve, bolo to dobré rozhodnutie?

Paľo: Bolo to rozhodnutie, ktoré nám nevadí a nehanbíme sa zaň. Faktom je, že by sa pravdepodobne nebolo nič stalo, ak by bol celý album čisto v angličtine. Perličkou je náš koncert vo Viedni, kde sa paradoxne najviac páčili skladby: Celý svet si ty a 33.

ZIONMAG: Vaše koncerty sú zaujímavé aj tým, že živé verzie skladieb znejú odlišne od štúdiových verzií. Nedávno ste to na Slovensku predviedli ako predskokani anglického projektu Laika. Aké bývajú ohlasy na vaše koncerty?

Paľo: V minulosti sme koncertovanie trochu podceňovali. Jednoducho sme iba prehrali to, čo je na albume. Až cez leto sme sa vážnejšie zamysleli a prepracovali skladby, aby to bol ozaj koncert, a aby to bavilo obe strany. Zažili sme trochu výbornej atmosféry a aj trošku menej zábavnej, ale tak to bude asi vždy.

ZIONMAG: Je zaujímavé, že toto rozhodnutie prišlo v dobe, keď si vás ľudia začali zafixovávať ako remixérsky projekt. Aká je teda skutočnosť - je vám bližšia štúdiová práca alebo koncertné pódium?

Paľo: To sú pre nás neoddeliteľné veci. V štúdiu objavuješ nové postupy, zvuky a zákonitosti, jednoducho tvoríš. Je to zvláštny pocit - pracovať na niečom tak abstraktnom, ako je hudba. Pracovať na niečom, čo vlastne nemá určené žiadne pravidlá. Jednoducho to iba cítiš a snažíš sa tomu dať tvar. Vo Veneere sme sa pocitovo našli, a tak je tento proces nenásilný a užívame si iba tú tvorivú časť. Žiadne zbytočné hádky o hlúpostiach. Koncerty sú zasa o zábave, keď sa snažíš o akúsi prepojenosť pódia s obecenstvom. Oboje je zaujímavé a každý muzikant to iba potvrdí.

ZIONMAG: Remixovanie sa stalo neoddeliteľnou súčasťou pop-kultúry. Český "Slávik" Dan Bárta sa dlho bránil remixovaniu svojej tvorby. Nakoniec sa rozhodol pre Vás a remixom skladby Etnika et Nikola (z albumu Entropicture) bol vraj nadšený. Čo považujete vy za dobrý remix?

Paľo: Z tohto remixu mám naozaj radosť, pretože je známe, že Dan je veľkým odporcom remixovania. Skutočnosť, že sme boli prví, ktorí dostali tú šancu a chcel od nás hneď dva remixy (druhý remix je Planetám - pozn. aut.) na základe našej doterajšej remixérskej minulosti, ma príjemne prekvapila.
Dobrý remix pre mňa znamená "hodenie" originálu do nového šatu. Jednoducho počuť, že originálny nápad funguje s iným grúvom, s inou harmóniou a stále má zmysel - drží pokope. Nerozumiem klubovým remixom a ani priveľkým experimentom, kde nezostane z originálu nič.

ZIONMAG: Máte radi remixy aj z opačnej strany - keď niekto remixuje vaše skladby?

Paľo: Samozrejme, tak ako ku všetkému, i k remixom treba pristupovať jednotlivo. Niektoré sa podarili viac, iné menej. Radi sledujeme, ktorá časť skladby inšpirovala remixéra. Čo sa mu zdalo nutné zanechať, čo naopak nie. Takže odpoveď znie - áno, máme radi.

ZIONMAG: Kedy vidí skupina Veneer perspektívne vydanie svojho druhého albumu? Budete pokračovať v úspešnej spolupráci s dvojicou Bolak & Lalok?

Paľo: Album je teoreticky naplánovaný na jeseň tohto roku. Ale to iba v prípade, že budeme spokojní s priebehom nahrávania. Pretože niet dôvodu sa ponáhľať. Chceli by sme, aby ďalší album neznel ako Light 2, a tak sa snažíme vyhnúť už použitým postupom. To zaberá trochu viac času. Skladieb je dostatok, a som rád, že to bude opäť žánrovo pestrý album. Čo sa týka spolupráce s Milanom Caisom a Dušanom Neuwertom, tak tá stále pokračuje. Sme stále v kontakte a pomáhame si navzájom. No o tom, či budú produkovať náš ďalší album, nie je teraz ešte rozhodnuté.

ZIONMAG: Nezdá sa vám, že sa úloha producenta často preceňuje? Často sa v prvom rade hovorí o tom, kto album produkoval.

Paľo: V podstate táto informácia zaujíma iba novinárov. Normálnemu človeku je to pravdepodobne úplne jedno, kto to produkoval a čo tam producent robil. Úloha dobrého producenta je dôležitá, prinesie skupine pohľad z vonka. Producent nie je zaťažený tvorbou skladby, a tak mu nie je ľúto vyhodiť napríklad zbytočnú gitaru, ktorú by skupina nevyhodila - pretože už má k nej vytvorený vzťah. Dobrý producent vie ako rozvinúť skladbu, s ktorou si už skupina nevie poradiť, lebo svoje už povedala. Samozrejme, že tieto skúsenosti sa dajú "naučiť", ale chce to mať už niečo za sebou. To zväčša začínajúce skupiny nemajú.
ZIONMAG: Máte spolupracovať na platniach českých projektov Khoiba a Radium-NFO. Myslíte si, že pri nahrávaní vášho debutu ste načerpali toľko skúseností, aby ste mohli pomáhať iným?

Paľo: To som si zavaril. Tieto produkčné výpomoci sú odvíjané od našej remixérskej činnosti a možno na základe podobného hudobného cítenia, keďže v prípade Khoiby ide o moju producentskú premiéru. Spolupráca sa javí ako prínos pre obe strany. Baví ma sledovať, ako sa nám to pomaly kompletizuje. Treba však dodať, že Khoiba mi môj podiel na celku veľmi uľahčuje, pretože zväčša majú jasnú predstavu o stavbe skladby a aranžmánoch. Ja len upravujem detaily a ukazujem možnosti....

ZIONMAG: Dokážete sa ešte pozerať na hudobnú tvorbu iných inak ako cez svoj profesionálny pohľad?

Paľo: Nebudem klamať, ak poviem, že je veľmi ťažké počúvať a neanalyzovať, čo za nástroj to použili, aký efekt... Ale toto všetko sú iba kúsočky, ktoré neudržia dlhšie pozornosť, ak tá skladba nepôsobí na mňa niečím, čo mám na hudbe rád.

ZIONMAG: Má opodstatnenie pojem slovenská hudba? Nie je všetko iba zrkadlom dovážanej hudby?

Paľo: Nepoznám celé dianie na Slovensku, nie som ani hudobným kritikom. Môžem vychádzať iba z toho, čo počujem ako bežný konzument. Vtedy vychádza odpoveď nie práve lichotivá. Napriek tomu (i keď možno všetci "odzrkadľujeme") si myslím, že cítiť jemné rozdiely, ktoré tu sú. Či už je to melodikou alebo celkovým citom pre hudbu. Zatiaľ to ale nie je natoľko badateľné, akoby si to mnohí želali...






CAPTCHA Image


neviem precitat!




Počet príspevkov na stránku:
7yxfVtJrK
fuck you robot http://ingfam1976.net/mba_top_b_schools.php
02.10. '15 * 16:56
jSqIhY5zz
That's a well-thought-out answer to a challenging question
7eVeyuYW9
fuck you robot http://desertwillowproperties.com/car_insurance_in_chico_ca.php
30.09. '15 * 11:07
eVluLK7t6
Your answer lifts the intelligence of the debate.
qx0e815S
fuck you robot http://autoinsurancegras.info/autoinsurancenjcheapest.php
29.09. '15 * 01:44
wza4s9mEr
Geez, that's unbelievable. Kudos and such.
Pdzhoyi3zv
fuck you robot http://autoinsurancegras.info/insuranceautoauctionmd.php
27.09. '15 * 13:22
LDGR7IM3JpP9
Great insight. Relieved I'm on the same side as you.
AInmkhSt
fuck you robot http://automobileinsurance.guide
21.04. '15 * 22:40
rshHfVTUM
My problem was a wall until I read this, then I smashed it.
3sXIkAs4A
fuck you robot http://myonlinecollege.top
21.04. '15 * 07:55
QZ4SfSjBRj
I'm so glad that the internet allows free info like this!
b81JVyrckpIT
fuck you robot http://viagrasb.com
20.04. '15 * 03:41
izqPb6QDioJ
This is way better than a brick & mortar establishment.
vhYPAa3vBv
fuck you robot http://carinsurancesmart.net/car-insurance-overland-park-ks.html
20.04. '15 * 02:04
YS0z8xa1wF6f
Hey, you're the goto expert. Thanks for hanging out here.
lLlaYzrl7wMI
fuck you robot http://buyviagraetc.xyz
19.04. '15 * 20:09
iVTfWLXf943g
Good point. I hadn't thought about it quite that way. :)
shHQQIsSd
fuck you robot http://allstatescarinsurancequotes.com/florida-car-insurance-quotes.html
03.04. '15 * 12:39
3o1zheoRuWs
Normally I'm against killing but this article slaughtered my ignorance.
Stránky: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |